Samochód to zbiór współpracujących ze sobą podzespołów. Część z nich jest tak skonstruowana, że muszą być regularnie eksploatowane by zachowały swoje właściwości. Samochody nie są produkowane, by stały. Widok stojących długo samochodów na osiedlowych parkingach wtopił się na stałe w krajobraz dużych aglomeracji miejskich. Coraz więcej osób rezygnuje z codziennego użytkowania samochodu i przesiada się do komunikacji miejskiej, na rowery czy też motocykle. Przykładem miasta, które propaguje takie właśnie środki transportu, jest Łódź. Urząd miasta regularnie zwiększa liczbę ścieżek rowerowych oraz buduje punkty wynajmu rowerów pod nazwą “Rower miejski”. Radni nie zapomnieli także o łódzkich motocyklistach i udostępnili dla ruchu motocyklowego bus pasy na największych ulicach miasta. Łódź zaraz po Krakowie stała się kolejnym miastem przyjaznym motocyklistom. Samochody w dużych miastach zaczynają służyć tylko do weekendowych zakupów oraz wyjazdów na urlop. Jeśli także rzadko jeździsz samochodem zobacz jak wpływa to na jego stan techniczny oraz jak zminimalizować skutki długiego postoju. Nie każdy wie o tym, iż w aucie stojącym długo należy zmienić olej – informuje właściciel sklepu internetowego Qmoto.pl

 

Akumulator i problemy z odpalaniem

Nowoczesne samochody są naszpikowane dodatkowym wyposażeniem. Sterowniki, które kierują jego pracą wymagają regularnego poboru prądu. Jest on na tyle niski, że kilkudniowe postoje nie zaszkodzą akumulatorowi ale w wypadku dłuższych postoi możemy zastać rozładowany akumulator. W przeciwieństwie do sterowników dużym zapotrzebowaniem na prąd charakteryzują się alarmy oraz inne systemy zabezpieczeń takie jak immobilizery. W celu uniknięcia uszkodzenia akumulatora należy co 2-3 tygodnie odpalać samochód, by alternator miał możliwość go doładować i uratować przed zasiarczeniem komór akumulatora. Proces ładowania możemy przyśpieszyć poprzez przejechanie kilku kilometrów. Jeśli zbagatelizujemy potrzebę regularnego podładowywani akumulatora, może nas czekać wizyta w sklepie i zakup nowego akumulatora. Koszt nowego akumulatora to od 150 zł w górę, a cena wzrasta wraz z jego pojemnością.

 

rozładowany akumulator

 

Ciśnienie w oponach

Podczas długiego postoju samochodu bardzo ważne jest monitorowanie poziomu ciśnienia powietrza w oponach. Guma w oponach podczas długotrwałego nacisku w jednym miejscu spowodowanego postojem odkształca się. Utrzymanie maksymalnego dozwolonego przez producenta ciśnienia w oponie zmniejsza powierzchnię styku z podłożem oraz ogranicza do minimum ryzyko odkształcenia gumy. Niedopompowana opona wiąże się z jej nieodwracalną deformacją i występowaniem pęknięć gumy. Kilkumiesięczne unieruchomienie samochodu może oznaczać dla jego właściciela zakup nowych opon, co jest dość dużym kosztem. Aby uniknąć takiego wydatku należy przed pozostawieniem auta napompować koła do górnej granicy zalecanej przez producenta oraz regularnie monitorować ciśnienie w oponach. Na większości z dużych stacji benzynowych mamy do dyspozycji kompresor, którym za darmo może dopompowywać nasze koła.

 

stara opona

 

Zardzewiałe hamulce

Tarcze hamulcowe z rdzawym nalotem to często spotykany widok na osiedlowych parkingach wśród samochodów długotrwale nieeksploatowanych. Jest to zazwyczaj pierwsza oznaka nieużytkowania pojazdu. Po kilkudniowym postoju wystarczy przejechać się samochodem by podczas hamowania klocki hamulcowe usunęły nalot z tarcz, lecz przy dłuższym postoju czynność ta nie wystarczy. Długie unieruchomienie układu hamulcowego nie służy tarczom hamulcowym. Wspomniany wcześniej nalot zmienia się w głębokie wżery na powierzchni tarczy co uniemożliwia ich dalsze użytkowanie. Użytkowanie skorodowanych tarcz hamulcowych jest zagrożeniem dla życia i zdrowia zarówno pasażerów pojazdu jak i innych użytkowników ruchu. Kolejnym elementem układu hamulcowego, który nieeksploatowany szybciej się zużywa jest tłoczek hamulcowy oraz jego elementy gumowe odpowiadające za szczelność układu hamulcowego. Tłoczki już po kilku tygodniach postoju zapiekają się a guma parcieje. Taka guma traci swoje właściwości i w konsekwencji tego powstają wycieki płynu hamulcowego. Jedynym sposobem na uniknięcie takich uszkodzeń w układzie hamulcowym jest regularne odpalanie samochodu i krótka przejażdżka. Jeśli wiesz, że twój samochód będzie długo stał na parkingu pamiętaj by nie zaciągać ręcznego hamulca. W takiej sytuacji wystarczy zostawienie pojazdu na pierwszym biegu, na którym opór stawiany przez silnik jest największy. Pozostawienie samochodu z zaciągniętym hamulcem ręcznym już po kilku tygodniach spowoduje zablokowanie się mechamizmu. Zapieczony hamulec ręczny należy wtedy rozmontować a elementy oczyścić i zabezpieczyć preparatem antykorozyjnym. Podczas takiej naprawy zazwyczaj czeka nas wymiana linek i elementów takich jak recepturki oraz zawleczki.

zardzewiałe hamulce

Sposób na przegryzione przewody

Jeśli uruchamiamy samochód po długim postoju należy koniecznie sprawdzić stan techniczny gumowych węży oraz przewodów elektrycznych. Guma która izoluje takie przewody w trakcie nieeksploatowania samochodu parcieje i pęka. Po przerwaniu powłoki izolującej przewody w kontakcie z powietrzem i wilgocią korodują. Skorodowane przewody nie tylko mogą spowodować unieruchomienie pojazdu ale także być przyczyną pożaru. Zwarcie niezaizolowanych kabli napięciowych może zagrozić życiu. Kolejnym najczęściej spotykanym przypadkiem uszkodzenia instalacji elektrycznej jest przegryzienie przewodów. Najczęściej spotykanym winowajcą takiej awarii są… kuny. Zwierzęta te szukają schronienia przed porannym chłodem pod maskami samochodów. Niestety ta wizyta wiąże się często z szkodami, jakie wyrządzają kuny w instalacjach elektrycznych samochodu. Przegryzione przez kuny kable unieruchamiają samochód, który ostatecznie trafia do warsztatu. Ludzie mają różne zdania na temat tego, jaki odstraszacz kun jest najskuteczniejszy. W Niemczech popularne są specjalne urządzenia montowane pod maską, które emitują dźwięk działający jako odstraszacz na kuny. Urządzenia te są dość drogie i wiele osób szuka tańszego i bardziej dostępnego rozwiązania. Na forach dyskusyjnych często poruszany jest temat jak pozbyć się kuny domowymi sposobami. Najbardziej popularny sposób to kostka toaletowa pod maską samochodu. Zapach takiej kostki toaletowej odstrasza kuny. Co do tego czy kostka toaletowa na kuny jest zawsze skuteczna staje się tematem sporów ale nadal jest to najczęściej spotykany sposób by kuna nie gościła się w naszym samochodzie.

 

kostka-na-kuny

 

Zmatowiały lakier samochodu

Zanim pozostawisz swój samochód na dłuższy postój pamiętaj, by dokładnie umyć lakier i wysuszyć go. Powłoka lakiernicza jest bardzo podatna na długotrwałe promieniowanie słoneczne (UV). Lakier taki z czasem matowieje. Z tym problemem można poradzić sobie poprzez kilkukrotne polerowanie woskiem do lakierów. Dużo gorszy wpływ na lakier mają ptasie odchody oraz żywica z drzew. Długotrwały kontakt powłoki z tymi substancjami powoduje nieodwracalne odbarwienia. By usunąć takie odbarwienia niezbędna będzie wizyta u lakiernika i malowanie całego odbarwionego elementu karoserii. Koszt pomalowania jednego elementu to od 300 zł w górę, w zależności od zakładu lakierniczego i miasta. By uniknąć takiej wizyty i kosztu malowania samochodu wystarczy przykryć go dowolnym materiałem. Najbardziej praktyczne są specjalne pokrowce na samochody wykonane z brezentu. Taki pokrowiec umożliwia cyrkulację powietrza nie przepuszczając przy tym wilgoci. Dobrze jest taki pokrowiec co jakiś czas zdjąć i “przewietrzyć” samochód.

zniszczony lakier

Dodaj komentarz