Posiadanie przyczepy samochodowej to ogromny komfort i poczucie niezależności, ale by cieszyć się z tego w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami, konieczne jest wyposażenie przyczepy samochodowej w obowiązkowe światła. Sprawdź, jakie światła do przyczepki musisz posiadać, aby nie narazić się na mandat i co najważniejsze – zminimalizować ryzyko niebezpiecznych zdarzeń na drodze.

Obowiązkowe światła do przyczepki

Zanim wyjedziesz na drogę z przyczepą, upewnij się, że posiada ona pełne wymagane oświetlenie i jest ono stuprocentowo sprawne. Wymogi, jakie musi spełnić każdy pojazd, który porusza się na polskich drogach są zapisane w ministerialnym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r w sprawie roku, dotyczących „warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia”. A oto lista obowiązkowych świateł, w jakie musi być wyposażona każda przyczepa poruszająca się po polskich drogach:
światła hamowania, tzw. „stop”,
kierunkowskazy,
światła awaryjne,
oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
przeciwmgłowe tylne,
lampy pozycyjne tylne,
odblaski tylne trójkątne,
odblaski boczne,
odblask przedni.

Ponadto, przyczepom towarowym o większej szerokości stawiane są dodatkowe wymogi.

I tak dla przyczep:
powyżej 1,6 m szerokości – dodatkowo światła pozycyjne przednie,
powyżej 2,1 m szerokości – światła obrysowe przednie i tylne.
Przy przyczepach o długości powyżej 6 metrów wraz z dyszlem wymagane są również światła pozycyjne boczne. Skoro weszliśmy już w temat „dużych” przyczep, warto nadmienić, że dla DMC powyżej 750 kg, przyczep ciężarowych zarejestrowanych po 01.08.2009 roku wymagane są światła cofania, a dla DMC powyżej 3,5 tony i szerokość większej niż 2,1m również oznakowanie odblaskowe i konturowe tylne, zaś dla DMC powyżej 3,5 tony i długości większej niż 6 metrów (znów dotyczy to tylko pojazdów zarejestrowanych po 10.10.2009 roku) konieczne jest oznakowanie odblaskowe konturowe boczne.
Warto wiedzieć, że dla przyczep z dyszlem i naczep dłuższych niż 10 metrów lub DMC mających powyżej 10 ton, dodatkowo wymagane jest wyposażenie w tablice wyróżniające – czyli odblaskowe żółte z fluorescencyjnym czerwonym obwodem (ten obowiązek nie dotyczy przyczep, które są holowane przez ciągniki leśne, rolnicze, pojazdy wolnobieżne (te z kolei muszą posiadać trójkątną tablicę wyróżniającą).

Pamiętaj: przyczepa to nie „choinka”

Należy zaznaczyć, że choć zabronione są inne elementy oświetlenia, to istnieją od tej zasady następujące wyjątki:
światła pozycyjne przednie i boczne, a także światła cofania oraz inne niż trójkątne odblaskowe tylne), można zamontować w każdej przyczepie, podobnie jak oświetlenie robocze
w przyczepach o szerokości powyżej 1,8 m można także zamontować przednie i tylne światła obrysowe,
w przyczepach powyżej DMC 750 kg dopuszcza się montaż oznakowania odblaskowego.

Dodaj komentarz