Na tył, na przód, 4×4 ? zachowanie aut w zależności od napędu

hamowanie-na-sniegu

Auta osobowe można podzielić na grupy według przenoszenia napędu na koła. Obecnie najpopularniejszy w europie jest napęd na przednia oś, większość marek opiera swe oferty o pojazdy z napędem na tą oś. Wynika to z faktu, że pojazdy z mocą silnika poniżej 200km w miarę dobrze prowadzą się właśnie przy takim napędzie oraz koszt produkcji takiego auta jest niższy.
 

 

Sucha nawierzchnia

Napęd na przednią oś oznacza, że pojazd jest ciągnięty przez przednie koła, które także kierują pojazdem. Dzięki temu przy niewielkiej ilości koni mechanicznych szczególnie lekkie auta szybciej reagują na polecenia kierowców i jedyne co grozi to podsterowność ( osłabiona zwrotność przy większych prędkościach). Auta z tylnym napędem to pojazdy znacznie bardziej wymagające, mogą wpadać w nadsterowność, kiedy kręcące się tylne koła tracą boczną przyczepność i auto zaczyna rzucać tyłem. Auta z napędem 4×4 ciągnie każde koło, dlatego najtrudniej jest zgubić ich przyczepność, łączą one zalety przedniego i tylnego napędu bez ich wad.

Napędy zimą

Przy wyższych prędkościach niezależnie od napędy auto może stracić przyczepność i w takim wypadku rodzaj napędu traci na znaczeniu. Jednak przy mniejszych prędkościach należy się spodziewać sporych problemów z autami na tylny napęd. Z powodu braku napędu na przednią oś i poślizgu przednich kół, auto może zupełnie przestać skręcać. Przednio napędowcy mają znacznie większa możliwość manewrowania, ponieważ to koła napędowe się kręcą. Auta z napędem 4×4 również mają dużą przewagę nad pozostałymi, wynika to z faktu, że każde z napędzanych kół może popchnąć auto dalej i jest mniejsze prawdopodobieństwo, że pojazd się zakopie. Nie ma jednak róży bez kolców, szczególnie nowoczesne auta z skomplikowanymi systemami przenoszenia napędów borykają się z wieloma usterkami i spalają więcej paliwa. Dlatego tak jak w większości przypadków lepsze właściwości jezdne wiążą się z większymi kosztami serwisu i utrzymania.

Dodaj komentarz